Tuesday, January 28, 2014

oh.. baru ku tahu..lesson learnt.. jangan nak Ah Moi Ah Moi kan orang ye lepas nie...

Assalamualaikum... Salam Selasa...

sembang sembang dengan kawan Cina ku yang cantik manis sorang nie... baru tahu ... entah dari mana tah panggilan Ah Moi tuh datang..
sebenarnya punyai maksud yang kurang sopan mengikut kawan Cina gorgeous ku Jo Enn..

kiter tampal menampal dari sembang bincang dalam facebook je lah.. heheheheehe


    • Joenn Khoo Aiyoh, but 'moi' isn't really 'adik' lah. Sure, it could imply some degree of affection, but i believe it was a term assigned by the non Chinese.
    • Cherrie Yeoh I get u! I have been referred as 'ah moi' all d time regardless it's from a young or older person. Very annoying!
    • Suhana Jalil Probably..anyway you brought up good issue for discussion..thanks.. and I gain some knowledge for 'moi'. in fact I seem to agree it was a term usually used by non Chinese.. ( selalu dengar org Melayu sebut 'moi')


pembuka kata -

Gadis muda panggil saya 'moi'. 'Moi' tu bukan cina equivalent for 'cik', more like 'adik' but less sopan, IMO (semua gadis cina bernama 'Moi')

- penutup kata
so please.. no more panggil --> Ah Moi Ah Moi yaaa....  — feeling determined.


haaa.. nie lagi satu status yang di up kan oleh kawan sekolah juga Suhana Jalil...
kita cedokk.......


Panggilan 'Moi' bukan lah kata ganti diri yang sesuai untuk dipanggil pada mana-mana orang perempuan muda kaum Cina. Berdasarkan perbincangan terbuka dengan rakan-rakan sekolah saya, ia sebenarnya panggilan terun temurun yang tak tahu dari mana wujudnya.. panggilah dengan kata ganti diri yang sesuai - 'Cik' atau 'puan' atau mana-mana yang sopan. Ikut tatabahasa yang betul.

Terima kasih Joenn Khoo & Iza Kasmijan... (Good open discussion for today!)


heeheheehehe

so.. jangan lah Ah Moi Ah Moi lagi ye lepas nie... hehehehehehe 

Tuesday, December 24, 2013

My 1st Time Experience : Wall Climbing


Salam

tersebutlah al kisah.. pada tanggal 14 Disember 2013 .. malam itu setelah makan makanan yang sedap sebab adanya abah, mak n adik adik dirumah.. dan disebabkan menjadi seorang kakak yang berpegang pada janji nye.. maka terjadi lah 1st experience ini yang mana sebenarnya memang lama dah nak buat.. 

Wall Climbing !!!

gheee heee heeeeeee 

bertempat di Taman Cabaran , Presint 5 , Putrajaya - .... saudara saudari kakak abang adik adik yang teringin bolehlah mencuba dengan jayanya sukan lasak ini... perrgghh.. memang boleh berpeluh satu badan walaupun baru naik setengah dindingnya hahahahaa.. 

apa pun kalau 1st timer macam saya dan adik-adik nie haruslah perlukan trainer juga... for trainer we have to pay only RM25 for an hour..  ye la kan.. kita tak biasa.. kalau nak naik yang tinggi tinggi tu memang memerlukan jurupandu untuk dia menjaga tali dan menjadi 'pemberat' untuk kita abseiling turun nanti.. hehehehe lagi pun kalau dah nama pun pertama kali kan.. harus lah tak tahu apa apa... 

boleh je kalau tak ambil juru pandu... tapi tak boleh la main yang tetinggi tu.. melainkan main yang tak payah guna tali punya memanjat... hehehehee tapi ok je , untuk seorang jurupandu tuh boleh la kongsi sehingga 4 orang .. makna dalam sejam tuh kira puas lah main for beginner.  mengeletar tangan dan kaki weihh... jangan ingat senang nak memanjatnyee.. heheheheehehe saya naik untuk kali ke2,  turun tu dah terus terduduk dan  merangkak,   gelak budak jurupandu tu bukakkan tali untuk pasang kat adik pula... hehehehehe

tak pa .. semangat itu penting... 

apa pun jom lah layan gambar - gambar.. 
gambar saya tak banyak sebab adik adik saya tak buleh diharapkan untuk mengambil gamboo.. 
semua nyer blur... geram betul.. hehehe  


salah satu dinding yang akan di 'tawan' eewwaahhhh 


adik dengan instructor yang amat banyak membantu kami 3 orang.. 
budak nie lepasan GMI.. ramah budaknya.. dia cakap jarang perempuan yang umur 30++ datang buat aktiviti nie.. hiisshh hishhh kembang hidung akak dik.... hehehehe 
lepas nie buleh datang lagik.. akak bawak segerombolan lagik geng akak untuk aktif bersukan... 


adik Ana la yang sibuk naww nak memanjatnya pun... layan kan je laahhh.. giler laju dia nie panjat.. kekekeke


goofing around  selepas berjaya menamatkan 5 kali panjatan... 


ini senarai harga alatan yang diperlukan untuk di pinjam.. 
jangan risau.. kasut semua sudah ada dan boleh dipinjam.. 
sediakan Agong je heheheheheh 


nie kot kot la sapa nak turut serta kelas memanjat... :D 


- harness -


rupa nya kasut untuk memanjat dinding nie lain sikit.. memang sengaja kena pakai ketat ketat untuk mendapatkan kesan grip  pada dinding nanti... memula pakai tak sakit laa.. lelama rasa sakit juga kaki.. bayangkanlah, jejari anda tu kena dibengkokkan didalam kasut... amat tak selesa yee... :D 

ok la .. apa pun ini adalah satu pengalaman yang menarik untuk saya.. 
In Sya Allah akan memanjat lagi.. 

owwwhhh.. lupa pula nak pesan... 
lepas balik umah..
dah mandi manda..
sila lah sapu minyak angin ke.. minyak serai ke.. bam ke... untuk mengelakkan esok kaki dan tangan anda sakit yang teramat... 


as for me... after having my bath... telah dilumurkan Ice Gel Therapy by Mentholatum 
ni di peha, kaki , tangan dan belakang badan... 
memang menggigil la kejap badan.. 
siap pakai sweeter lepas pakai nie sebab badan memang terasa sejuk berangin.. 
walaupun dah letak ubat, itu pun esok pagi masih terasa sakit nya badan , hujung kaki dan hujung jari tangan.. terasa sakit mahu lah 3 hingga 4 hari juga... 
baru memanjat 5 kali je pun.. hehehehehe
al maklumlah.. bila jarang bersukan... ini lah jadi nyer.. :P 

so selamat mencuba pada yang baru nak mencuba...

SERIOUSLY SERONOK ! 

noktah





Tuesday, December 17, 2013

My 1st time experience : ambil darah


doktor comel : ( ikat tangan dengan benda elastik - dia pakai sarung tangan getah je buat ikat kat lengan ) 

mie : emm nak buat apa nie ek? 

doktor comel : nak bagi urat timbul 

mie : ( dah mula gabra ) sakit tak ? 

doktor comel : ( senyum je )

mie : sakit tak ? sakit tak ? hehehehehehe first timer nieh... tak pernah kena ambil darah.. 

doktor comel : sikit je.. macam kena gigit semut je.. 

mie : erk... 

doktor comel : ( tekan tekan, tepuk tepuk lengan bagi tujuan urat timbul ) haaa.. nie urat besar dah timbul..

mie : mana ada timbul pun... 

doktor comel : ( tekan tekan rasa rasa tangan.. ) ( ambil jarum , pasang jarum )

mie : ( alamak... dah rasa longlai dah...)

doktor comel : bismillahirrahmannirrahim ... ( cucuk n tarik jarum ) sakit tak?? 

mie : emmm .. emmm tak leh cakap g... 

doktor comel : ( tarik keluar picagari dan masukkan darah dalam 2 tube ) 

mie : dah ke doktor? ke nak ambil lagi? 

doktor comel : dah .. :) 

mie : ehhh... tak sakit pun... hehehehehe ingat sakit sangat... hehehehehe 


hahahahaha
drama kan...
memang gabra..
terima kasih doktor comel sebab buat 1st timer macam saya tak rasa sakit dan takut.. 
dalam hidup tak pernah kena ambil darah..
dan sadly  memang tak pernah derma darah... 
(akan cuba untuk menderma darah lepas nie sebab tak sakit ponnn :P ) 
rupanya idak lah sakit seperti yang pernah diberitahu..

mungkin sebab doktor comel memulakan dengan kalimah Allah - Bismillahhirrahmannirrahim... 
dan buat dengan amat lembut dan muka ada sinyum dan amat melayan Mie yang memang ada phobia dengan hospital dan doktor dan baju coat  putih yang doktor pakai tuh.. 
owwhh lupa pula.. darah pun macam phobia  juga.. tapi tidak di tahap kritikal. :P 

doakan agar procedure yang hendak dilaksanakan ini berjalan lancar dan beroleh hasil yang amat diharapkan.. 
Amin.. 


4 Disember 2013 - genap 9 tahun sudah... 
terima dengan senang hati.. dan Redha... 
sesungguhnya kami Redha dengan ketentuan Illahi ini... 
rezeki orang tak sama... :) 
janji hidup kena positif... 
mulut orang bercakap takkan habis dan selesai... 
dan kekadang memang menyakitkan hati.. 
tapi sekarang dah buat tak tahu.. 
pedulikan apa orang nak bercakap..
ada cara untuk bercakap...
ada cara untuk menasihat..
tapi jangan sampai cara cakap dan cara nasihat tu mendatangkan rasa tidak selesa... 
dan sarkastik ! 


8.30 pagi
Hospital Putrajaya
Klinik O&G

noktah